دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 187242

حتما شما هم این پیام را در تلگرام دیده‌اید؛ خوردن پاستیل به‌دلیل داشتن زایلیتول (نوعی ماده جایگزین قند) در پیشگیری از پوسیدگی دندان موثر است. زایلیتول یا گزیلتول در واقع قند الکلی حاصل از گزیلوز است که در برخی مواد غذایی به‌عنوان شیرین‌کننده مصرف می‌شود. این قند سبب افزایش ترشح بزاق می‌شود و با قلیایی کردن pH بزاق جلوی حل شدن مینای دندان و پوسیدگی را می‌گیرد .

چند نکته درباره یک پاستیل

سلامت نیوز-*دکتر میترا زراتی: حتما شما هم این پیام را در تلگرام دیده‌اید؛ خوردن پاستیل به‌دلیل داشتن زایلیتول (نوعی ماده جایگزین قند) در پیشگیری از پوسیدگی دندان موثر است. زایلیتول یا گزیلتول در واقع قند الکلی حاصل از گزیلوز است که در برخی مواد غذایی به‌عنوان شیرین‌کننده مصرف می‌شود. این قند سبب افزایش ترشح بزاق می‌شود و با قلیایی کردن pH بزاق جلوی حل شدن مینای دندان و پوسیدگی را می‌گیرد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه سلامت،در اکثر آدامس‌ها و پاستیل‌ها از قند مصنوعی زایلیتول استفاده می‌شود اما در مورد این سوال که پاستیل بخوریم یا نه باید بگویم خود پاستیل از پروتئین و ژلاتین تهیه شده که برای بچه‌ها مفید است اما چند نکته را هم باید مدنظر داشت:

     1. پاستیل‌ها حاوی رنگ‌های مصنوعی هستند که مصرف آن برای کودکان مبتلا به بیش‌فعالی اصلا مناسب نیست.


     2. برخی پاستیل‌ها حاوی قند ساده یا ساکاروز هستند که در عین آنکه چاق‌کننده است می‌تواند سبب پوسیدگی دندان شود.


     3. هرگز پاستیل فله تهیه نکنید زیرا ترکیبات موجود در آن و نحوه وارد شدنش به کشور مشخص نیست.


     4. پاستیل ایرانی و خارجی تفاوتی با هم ندارند اما ژلاتین به کار رفته در انواع تولید داخل بالاست و ترکیبات آن مطمئن است.

*عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha